Pengikut

Sabtu, 9 Februari 2013

assalamualaikum w.b.t..
hari ini ladang saya telah diserikan dengan kehadiran 3 ekor anak lembu sebagai salah satu bahan kajian untuk saya belajar tentang tabiat dan cara penjagaan berkenaan lembu. manalah tahu kalau ada rezeki lepas ni bolehlah buat biz lembu kecil kecilan. hajat dihati nak simpan sampai raya haji nanti ttapi tak tahulah kalau ada customer offer harga baik, saya jual jer. inilah gambar anak lembu jantan tu. kalau ada otai2 yang terer bab ilmu lembu ni, silalah tunjuk ajar hamba ini. sekian. tkasih

7 ulasan:

  1. Salam tuan,

    bela lembu pulak ka?haha..baka friesian yg hitam putih tu jenis baka susu.yg sekor coklat tu mgkin KK cross or jersey.tp kalu tuan beli dr kndang yg bt susu lembu,mgkin baka jersey laa..brapa bulan umur tu?

    BalasPadam
  2. wslm tuan..
    belajor2 tuan. anak lembu tu saya beli dr kandang lembu susu. yg coklat tu cross kk. umur yg besar tu 6bln. 2 ekor lagi 4 bln. lembu ni kita kena bg ubat cacing setiap 3 bulan jugak ke? lagi satu nak tanya, boleh ke saya bagi makan daun dan batang pisang yg telah dikisar? harap tuan otai tunjuk ajar. he,he.

    BalasPadam
    Balasan
    1. den pun xarif bab pmakanan dia tuan.sbb mntrnak scara lepas ragut dlm ldg sawit yg den tau dia mkn rmput n daun plepah sawit jer..lembu ni mcm biri2 jnis grazing(ragut bwh,rmput).tp kalu daun pisang mmg dia mkn, btg pisang den xarif pulak.tp mmg ada org bt silaj btg pisang bg mkn kt biri2,utk lembu kalu ikutkn biri boleh lembu pun patut boleh.wallahu alam..

      ubat cacing kalu ikutkn lembu agak tinggi ketahanan pd cacing.jrang brlaku kecacingan tp ttap ada.cuma den rasa xpayah bagilah kalu xada tnda kcacingn.kalu ada bleh bg 3serangkai jer cuma baka lembu susu ni bkan asl dr ngara kita jd den xpasti tahap ketahanan dia.KK cross tu xpyh rsaula mmg kebal..utk friesian 2ekor tu kena tgok2 slalu..hehe

      Padam
    2. terima kasih diatas ilmu tuan. kalau datang kl singgah2lah kat ulu langat ni. nanti saya belanja ikan bakor. sodap tu.. he,he.

      Padam
    3. InsyaAllah tuan..kalau tiba dsana bleh den contact tuan.Mmg suka berjalan melawat kndang shabat2 penternak lain..Perghh Ikan Bakor cicah air asam kaa..trliur mndganr tu..hehe

      Padam
  3. Tuan Al Murshid Agro, boleh bagi no phone dan alamat emel?

    BalasPadam
    Balasan
    1. 0135965005. naim505@gmail.com. nama saya naim prof. tkasih.

      Padam